TROISIEME PARTIE – LES BREVETS LIONEL

 

LE TRAIN-JOUET ETRANGER : ASPECTS TECHNIQUES ET BREVETS D’INVENTION DEPOSES

 

LES TRAINS-JOUETS LIONEL ET LES BREVETS D’INVENTION DEPOSES

 

 

SOMMAIRE (pour atteindre directement chacun des paragraphes, cliquer sur son intitulé) :

I  – HISTOIRE de la firme LIONEL : quelques dates repères

II – ANNEES 1900-1938 : bilan brevets :

-   nombre de brevets par année

-   nombre de brevets par inventeur

-   nombre de brevets par catégorie

III – ANNEES 1900-1938 : listage des brevets par catégorie :

-   catégorie des accessoires

-   catégorie des voies

-   catégorie des attelages

 

pour atteindre les autres catégories du matériel roulant et de la traction, merci de      cliquer ici

 

I – Quelques dates repères à propos de l’histoire de la firme LIONEL :

 

25/08/1877 :  naissance de Joshua Lionel COHEN, devenu Joshua Lionel COWEN en 1910 ;

Année 1900 : fondation de la firme LIONEL MANUFACTURING COMPANY (LIONEL MFG COMPANY) à New-York qui fabriquera des trains-jouets ;

Année 1902 : sortie du premier catalogues de 16 pages ;

Année 1906 : adoption de l’écartement dit « Standard » qui est de 54 mm (abandonné en 1939) ;

Année 1915 : adoption de l’écatement « 0 » ;

19/12/ 1916 : date du dépôt du 18ème brevet sur les trains-jouets ;

Année 1918 : la dénomination commerciale de la firme devient LIONEL CORPORATION (LIONEL CORP) ;

30/04/1924 :  date du dépôt du 30ème brevet sur les trains-jouets ;

Année 1928 : LIONEL CORP et AMERICAN FLYER rachètent la firme concurrente IVES CORP et créent une sorte de « Joint-Venture » qu’ils gèrent ensemble jusqu’en 1930, époque à laquelle LIONEL CORP rachète sa part dans la Joint-Venture ;

16/03/1929 : date du dépôt du 61ème brevet sur les trains-jouets ;

Année 1937 : la firme est la première aux USA, en termes de ventes, dans le domaine des trains-jouets ;

Année 1938 : lancement d’une production en « 00 » ;

21/10/1938 : date du dépôt du 94ème brevet sur les trains-jouets ;

Années 1949-1953 : années de records pour la vente des trains-jouets LIONEL ;

Année 1959 : démission de J. L COWEN et reprise de la firme par Roy COHN, un petit neveu, sous la dénomination LIONEL TOY CORPORATION ;

08/09/1965 : décès de J. L COWEN ;

Après 1965 : la firme continue de produire, jusqu’à nos jours, soit 113 ans après sa fondation ; différents propriétaires se sont succédés pendant cette période.

 

Pour avoir plus de détails sur l’histoire de la firme LIONEL, voici quelques sites Internet très complets à consulter :

 

http://www.lionel.com/CentralStation/LionelPastAndPresent/?

http://www.tcawestern.org/lionel.htm

http://www.ideafinder.com/history/inventions/lionel.htm

http://wd4eui.com/Lionel_Toy_Train.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Lionel_Corporation

http://www.toytrains.com/index.html

 

 

II – Bilan à propos des brevets déposés par la firme LIONEL avant la seconde guerre mondiale, entre les années 1900 et 1938 :

 

 

Nombre de brevets par année

 

 

L’analyse de la littérature brevets fait ressortir, sur la période allant de 1900 à 1938, l’existence d’environ 94 « brevets prioritaires » américains (US) couvrant chacun un innovation technique en relation étroite avec le domaine des trains-jouets. Le graphique suivant donne la production de brevets année par année :

 

 

 

 

L’expression « brevets prioritaires » signifie que, pour chaque invention, le premier dépôt a eu lieu aux Etats-Unis (USA) en établissant chaque fois un droit de priorité qui permet au demandeur en brevet de pouvoir étendre son invention dans d’autres pays en bénéficiant de la date du dépôt d’origine aux USA.

 

 

Nombre de brevets par inventeur

 

 

Aux USA, le droit au brevet appartient à l’inventeur, et à l’inventeur premier en date, personne physique, qui a seul le droit de déposer une demande de brevet. Le titre officiel délivré par « The United States Patent and Trademark Office » comporte bien entendu le nom de l’inventeur et il peut mentionner en plus, à coté du nom de l’inventeur, le nom du demandeur (assignee) auquel l’inventeur a cédé ses droits (il peut s’agir d’une autre personne physique cessionnaire ou d’une personne morale comme l’employeur de l’inventeur).

 

Les noms des inventeurs ayant à leur actif au moins 5 brevets prioritaires US et les noms des demandeurs concernés (en cas de cession des droits) des (environ) 94 brevets prioritaires US sont rassemblés dans le tableau suivant où l’ordre croissant des inventeurs correspond à l’ordre chronologique des périodes de création de ces derniers :

 

 

Inventeurs

 

 

 

 

Période de création

GRANT HARRY C.

 

 

 

depuis 1907

 

 

 

COWEN JOSHUA L.

 

 

 

depuis 1909

 

MARIO CARUSO

 

 

 

depuis 1910

 

 

 

LOUIS CARUSO

 

 

 

depuis 1923

 

 

 

BONANNO JOSEPH L.

 

 

 

depuis 1930

 

 

 

GIAIMO CHARLES V.

 

 

 

depuis 1931

 

 

.

Autres :

- GILL AARON H.

- HOFFMANN ARTHUR N.

- FRANCIS BRONSON

- HOWSER JR HARRY

- MARK HARRIS

- PHILLIPS RAY V.

- FERRI HENRY J.

- FRANK PETTIT

Abréviation du nom des inventeurs

GR

CO

MC

LC

BO

GI

Autres

Demandeurs

LIONEL MFG COMPANY

LIONEL MFG COMPANY

LIONEL MFG COMPANY

puis

LIONEL CORP

 

 

 

LIONEL CORP

 

 

 

 

LIONEL CORP

 

 

 

LIONEL CORP

 

 

 

LIONEL CORP

Nb de brevets déposés entre 1900 et 1938

12

12

13

24

16

6

11

 

 

Nombre de brevets par catégorie

 

 

Dans le graphique présenté ci-après, nous allons indiquer « QUI A FAIT QUOI », c'est-à-dire nous allons préciser :

 

-         dans quelles catégories C1 à C5 listées ci-dessous :

 

C1 : Accessoires : notamment appareils de signalisation, bâtiments divers, caténaires, dispositifs variés de connexions électriques, rhéostats, transformateurs, etc … ;

C2 : Voies : notamment aiguillages, construction des rails, croisements, éléments de voie spéciaux comme par exemple rail de commande, rail de coupure, rail frein, etc … ;

C3 : Attelages : notamment dispositif manuel, dispositif automatique, etc … ;

C4 : Matériel roulant : notamment accessoires motorisés montés dans wagons, bogies, construction de wagons, roues, structure des wagons, système d’éclairage, etc … ;

C5 : Traction : notamment construction de la caisse des locomotives, dispositifs de capture du courant d’alimentation, dispositifs de changement du sens de la marche, dispositifs de bruitage, éléments constitutifs du moteur de traction, tramway, etc … ;

 

-         les différents inventeurs, nommément précités, ont innové :

 

 

 

 

A l’aide du graphique suivant, nous montrons comment les différentes catégories C1 à C5 se distribuent année par année :

 

 

 

 

D’autres développements suivront dans lesquels on prendra connaissance, plus en détails, des (environ) 94 brevets US déposés par la firme LIONEL entre 1900 et 1938. On s’intéressera aussi au portefeuille brevets de la firme IVES, comprenant environ 36 brevets US, qui a été partagé entre les deux partenaires, LIONEL et AMERICAN FLYER, de la Joint-Venture née en 1928 après la faillite de la firme IVES.

 

 

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III – Listage, par catégorie, des brevets déposés par la firme LIONEL entre les années 1900 et 1938 :

 

 

Brevets concernant les accessoires

 

Pour accéder au document brevet original complet avec ses figures, cliquer sur le numéro du brevet figurant dans colonne« N° brevet ».

 

 

 

N° de brevet

Date de dépôt

Inventeur

Assignee

Observations

1

US 1 530 546 A

21/04/1922

COWEN J.L.

 

Toy signal and transmission tower

2

US 1 542 337 A

23/03/1923

L. CARUSO

LIONEL CORP

Electrical connecter for toy train, called OTC or STC “Lockon” Track Connection, in 1929 LIONEL consumer catalogue. Other concerned patents : documents n° 5 and 9.

3

US 1 599 513 A

06/03/1924

M. CARUSO

LIONEL CORP

Railway-build construction having notably windows in imitation of the usual windows.

4

US 1 614 874 A

26/05/1925

L. CARUSO

LIONEL CORP

Device to permit connection of an electrically detachable accessory (such as for example signal, crossing-gate) to the rails. This patent is part of the patent-covering which concerns the “LIONEL electrically-controlled accessories” domain as defined in catalogues. The other patents are notably the documents n° 6, 7, 8, 12, 13, 14 and 19.

5

US 1 686 958 A

26/05/1925

L. CARUSO

LIONEL CORP

Other features concerning the electrical connecter device according to patent n° 2.

6

US 1 647 172 A

24/10/1925

L. CARUSO

LIONEL CORP

Thermostatic switch for setting the power supplied to a special insulated rail section.

7

US 1 626 267 A

24/10/1925

L. CARUSO

LIONEL CORP

Improved device for connecting an accessory to the rail circuit.

8

US 1 647 173 A

24/10/1925

L. CARUSO

LIONEL CORP

Other features concerning the thermostatic switch for setting the power supplied to a special insulated rail section.

9

US 1 658 039 A

15/04/1926

L. CARUSO

LIONEL CORP

Connector similar to that shown in patent n°2.

10

US 1 821 927 A

20/05/1926

L. CARUSO

LIONEL CORP

Combined rheostat and switch for use in controlling the speed of the train and the stop-and-start at any distance from the track (with battery or transformer). This accessory may correspond to the “controlling rheostat” described in the 1929 catalogue (page 32).

11

US 1 697 412 A

20/07/1926

L. CARUSO

LIONEL CORP

Other patented features for a combined rheostat and switch.

12

US 1 802 459 A

04/03/1927

M. CARUSO

LIONEL CORP

Automatic train-control semaphore or signal with electric lights.

13

US 1 846 223 A

31/03/1927

RAMUS C.

LIONEL CORP

Another device for connecting an electrical accessory to the rail circuit.

14

US 1 742 200 A

26/04/1928

COWEN J.L.

LIONEL CORP

Track connecter which can be easily fastened to the track of either size.

15

US 1 752 731 A

19/01/1929

L. CARUSO

LIONEL CORP

Illuminated bumper which can secure the railway so as to prevent trains on the track running beyond the desired stop. This accessory may correspond to the “LIONEL Illuminated Bumper” shown in the 1929 catalogue (page 39).

16

US2 003 686 A

26/03/1931

GIAIMO C.V.

LIONEL CORP

Circuit breaker with warming light when the circuit is opened.

17

US 1 897 748 A

27/08/1931

BONANNO J.L.

LIONEL CORP

Remote control system (settled outside the railway) for alternating current wherein a rectified current is utilized to actuate a motor reversing switch device (which can be installed inside the locomotive). This patent is part of the patent-covering which concerns the “LIONEL distant-control” railway system.

18

US 1 897 749 A

27/08/1931

BONANNO J.L.

LIONEL CORP

Another patented feature concerning the remote control system.

19

US 2 129 258 A

29/05/1936

BONANNO J.L.

LIONEL CORP

Circuit controller device (detachable) which acts in response to the weight of the passing vehicle.

20

GB   477 223 A

25/08/1936 *

BONANNO J.L.

LIONEL CORP

Improvements relating to remote control systems of the type described in previous patents n° 17 and 18.

21

GB   485 566 A

17/11/1936 *

GIAIMO C.V.

LIONEL CORP

A sound signal producing device operable by a motor which can installed on the circuit or inside a locomotive (for example a whistle).

22

US 2 138 367 A

10/12/1936

BONANNO J.L.

LIONEL CORP

A watchman house/shanty with a manikin representing the watchman and comprising a mechanism for shifting the manikin outside the house.

 

 

 

(*) date de dépôt GB ; le document US d’origine n’a pas été trouvé.

 

Nous présentons ci-dessous différentes illustrations extraites du catalogue LIONEL 1929 et de sites internet qui montrent des accessoires pouvant être couverts par certains des brevets précités :

 

     

 

A gauche : page de garde catalogue LIONEL 1929

A droite : page 29 du catalogue LIONEL 1929 ; à relier au brevet n° 2 : US 1 542 337 A

 

 

 

      

 

A gauche : bâtiment réaliste ; source : site historytoy.com ; à relier au brevet n° 3 : US 1 599 513 A

A droite : catalogue LIONEL 1929, page 32 ; à relier aux brevets n° 10 et 11 : US 1 821 927 A et US 1 697 412 A

 

 

 

     

 

A gauche : catalogue LIONEL 1929, page 39 ; à relier au brevet n° 15 : US 1 752 731

A droite : Bumper LIONEL ; source : site historytoy.com

 

 

 

    

 

A gauche : sémaphore automatique ; source : site historytoy.com ; à relier au brevet n° 12 : US 1 802 459 A

A droite : maison de garde animée ; source : site historytoy.com ; à relier au brevet n° 22 : US 2 138 367 A

 

 

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Brevets concernant les voies

 

Pour accéder au document brevet original complet avec ses figures, cliquer sur le numéro du brevet figurant dans colonne« N° brevet ».

 

 

 

N° de brevet

Date de dépôt

Inventeur

Assignee

Observations

1

US 0 925 332 A

22/01/1908

GRANT H.C.

LIONEL MFG COMPANY

Three-rails-track construction : the ends of each section have pin terminals which fit in openings in the adjoining sections in order to form an unbroken track.

2

US 0 931 418 A

06/06/1908

GRANT H.C.

LIONEL MFG COMPANY

Three-rails-track construction : manner of proportioning the lengths of the curved sections (cs) and the straight sections (ss) so that the cs and the ss when united will aline in a common base at a right angle to said ss.

3

US 0 932 464 A

09/12/1908

GRANT H.C.

LIONEL MFG COMPANY

Improvement in track construction which concerns the union of the track sections wherein projecting pins and corresponding sockets are used.

4

US 0 976 633 A

18/12/1909

M. CARUSO

LIONEL MFG COMPANY

Other improvement which concerns the means of fastening the ends of abutting rails (with terminal pins and sockets).

5

US 0 976 722 A

18/12/1909

COWEN J.L.

LIONEL MFG COMPANY

Toy railway track embodying a tie, a rail and a pin in one end of said rail wherein these constituents are held together with a suitable clip in fixed combination.

6

US 1 152 489 A

12/04/1915

COWEN J.L.

 

Construction of a toy railway track which is made of sheet metal and in which the rails are made in one integral construction with the road-bed.

7

US 1 152 490 A

12/04/1915

COWEN J.L.

 

This invention relates to rail joints for a toy railway track such as described in patent n° 6.

8

US 1 548 940 A

11/07/1922

GILL A.H.

LIONEL CORP

Toy railway track switches which may be mechanically or electro-magnetically operated. This patent covers in particular LIONEL “Distant-Control” switches, shown in the 1929 catalogue at page 38, which can be operated at any distance from the track by means of controlling lever.

9

US 1 534 303 A

21/03/1923

COWEN J.L.

LIONEL CORP

This invention concerns in particular the fibre switch point which prevents short-circuiting of the track. The LIONEL “Distant-Control” and “Hand-operated” switches are equipped with fibre rails at the points where the rails cross (see the 1929 catalogue at pages 6 and 38).

10

US 1 537 011 A

30/04/1924

HOFFMANN A.N.

LIONEL CORP

Toy electric-railway construction wherein means are provided for elimination of possible derailment at switching points by automatically disconnecting the power when train passes.

11

US 1 631 245 A

08/05/1925

L. CARUSO

LIONEL CORP

Automatic train stopping and restarting and signaling control device connected to the track system (comprising insulated sections) by detachable appropriate plates.

12

US 1 671 227 A

27/10/1925

L. CARUSO

LIONEL CORP

Toy railway made up from separable sections, certain being insulated, on which two trains may be operated so that one train is stalled until another train enters a predetermined section of track.

13

US 1 655 088 A

12/03/1926

BRONSON F.R.

LIONEL CORP

Invention directed toward a block system utilizing electric lamps to give various signals according to the position of the train, system operated from the source of propulsion.

14

US Re 16 580 E

27/01/1927

COWEN J.L.

LIONEL CORP

Reissue of the patent n°9.

15

US 1 701 947 A

04/03/1927

M. CARUSO

LIONEL CORP

Improvements concerning railway track switches with suitable guards or anti-derailing devices to prevent the car trucks from becoming derailed when passing through the switches.

16

US 1 919 272 A

05/03/1927

M. CARUSO

LIONEL CORP

Invention directed toward a combined track switch and signal tower simultaneously operated by electro-magnetically means.

17

US 1 671 236 A

16/03/1927

GILL A.H.

LIONEL CORP

Toy railway track switches which comprise among others several guard rails which prevent the train leaving the track even when operating at high speed. This patented feature is also used in the construction of the “Distant-Control” and “Hand-operated” switches.

18

US 1 792 141 A

04/08/1928

M. CARUSO

LIONEL CORP

Invention directed toward improvements in the construction of electric switches, crossings and the like.

19

US 2 079 251 A

08/08/1928

HAUPT W.H.

LIONEL CORP

Invention directed toward the providing of electrical means for operating a switch automatically using electrical circuits closed by the trains when they approach the switch.

20

US 2 008 390 A

17/07/1933

HARRIS M.

LIONEL CORP

Scenic toy train comprising a road-bed in combination with a track layout.

21

US 2 113 768 A

27/10/1936

PHILLIPS R.V.

LIONEL CORP

Invention directed toward track switches of the type adapted for use with mechanically propelled trains.

22

US 2 202 546 A

26/11/1937

BONANNO J.L.

LIONEL CORP

The invention concerns in particular trackage units and control operating units which can be assembled together to provide mechanically or electrically operated switches.

 

 

Les brevets entrant dans la catégorie des voies contiennent 2 documents brevets supplémentaires par rapport à la situation établie ci avant dans le bilan brevets du paragraphe II où 20 brevets ont été identifiés. Ces brevets supplémentaires sont les brevets n° 14 (inventeur : COWEN J.L.) et n° 19 (inventeur : HAUPT W.H.) ; ils sont issus d’une recherche complémentaire récente conduite dans la littérature brevets. En définitive, la catégorie des voies renferme donc (environ) 22 documents brevets.

 

Nous présentons ci-dessous deux illustrations extraites du catalogue LIONEL 1929 qui montrent des réalisations concrètes, couvertes par certains des brevets précités :

 

  

 

A gauche : catalogue LIONEL 1929, page 6 ; à relier aux brevets n° 9 et 14 : US 1 534 303 A et US Re 16 580 E

A droite : catalogue LIONEL 1929, page 38 ; à relier aux brevets n° 8 et 17 : US 1 548 940 A et US 1 671 236 A

 

 

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Brevets concernant les attelages

 

Pour accéder au document brevet original complet avec ses figures, cliquer sur le numéro du brevet figurant dans colonne« N° brevet ».

 

 

 

N° de brevet

Date de dépôt

Inventeur

Assignee

Observations

1

US 1 608 300 A

22/05/1923

L. CARUSO

LIONEL CORP

Automatic coupler which will function to automatically couple cars together on their approach and which will provide for one car pulling the other or pushing the other as the case may be.

2

US 2 107 024 A

31/05/1935

BONANNO J.L.

LIONEL CORP

Invention directed toward coupling devices having means for automatically positioning them so that coupling can automatically take place on either straight or curved track.

3

US 2 213 286 A

21/10/1938

PETTIT F.

LIONEL CORP

Invention relates to combined truck and coupler units for toy electric railway cars having automatically electromagnetically operable uncoupling devices so that the cars can be uncoupled, when desired, by remote control.

4

US 2 232 508 A

21/10/1938

BONANNO J.L.

LIONEL CORP

Invention directed toward arrangements for effecting simultaneous operations concerning electromagnetically operated couplers and accessories.

5

US 2 210 752 A

21/10/1938

FERRI H.J.

LIONEL CORP

Invention directed toward improvements concerning automatically operable coupling/uncoupling devices which allow the vehicles to be uncoupled, when desired, by remote control.

 

 

Nous montrons ci-après les images d’un bogie LIONEL, datant des années 1938-1942, équipé de son dispositif d’attelage (comprenant dans sa structure un électro-aimant), lequel dispositif pouvant être commandé à distance. Pareil bogie peut rentrer sous la couverture brevets constituée par les documents n° 3 et 5, les brevets US 2 213 286 A et US 2 210 752 A.

 

      

 

[Crédit photographique : images extraites de la page 27 de l’ouvrage GREENBERG’s Guide to LIONEL TRAINS, 1901-1942, volume II, 0 and 00 gauges]

 

 

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